Blue Flower

edupolis | 11. edycja projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”

Dzieci z grupy V wraz z wychowawcą p. Marią Setera do końca stycznia 2021 r. realizowały I etap "jesień- zima " X edycji projektu prozdrowotnego ,,Zdrowo jem, więcej wiem" organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser – Dudy. Zadaniem projektu jest pogłębianie wiedzy dzieci a także rodziców na temat właściwych nawyków żywieniowych oraz promowanie  zdrowego stylu życia. Całe przedsięwzięcie podzielone zostało na pięć bloków tematycznych.

OPIS REALIZACJI PROGRAMU PONIŻEJ

1. Poznajemy owoce i warzywa.

W pierwszej części dzieci dowiedziały się , że owoce i warzywa stanowią bardzo istotny element ich codziennej diety i odgrywają bardzo dużą rolę w ich prawidłowym rozwoju. Dostarczają organizmowi wielu witamin, składników mineralnych oraz znaczne ilości błonnika. Dzięki tym składnikom owoce i warzywa spożywane codziennie w odpowiednich ilościach chronią dzieci przed wieloma chorobami. Przyczyniają się także do zachowania zdrowej sylwetki, która przekłada się na kondycję całego organizmu. Podczas zajęć pogłębialiśmy wiadomości na temat warzyw i owoców, bawiliśmy się w zabawy: “Moje warzywko – odgadnę szybko, potrzebna pomoc – jaki to owoc ?”, “Sałatka jarzynowa” a także rozwiązywaliśmy zagadki. Dokonaliśmy „burzy mózgów” w celu odpowiedzi na pytanie: Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce? Podsumowaniem była rozmowa na temat wiadomości zdobytych przez dzieci w czasie zajęć oraz możliwości wykorzystania ich w życiu codziennym.


2. Konkurs “Jem owoce i warzywa”.

Zajęcia poświęcone zostały wykonaniu pracy plastycznej promującej jedzenie owoców i warzyw. Za pomocą rysunku dzieci miały podkreślić wartość odżywczą tych produktów oraz fakt, że nie można ich pominąć w codziennej diecie. Przedszkolaki bardzo zaangażowały się w wykonanie prac plastycznych. Były one różnorodne, jednak na wielu z nich dominowały owoce i warzywa. Spośród wielu wyłoniliśmy w drodze głosowania pracę, która zajęła I miejsce oraz pracę, której przyznaliśmy wyróżnienie. Za kryterium oceny przyjęliśmy oryginalność, pomysłowość i estetykę prac. Do głosowania wykorzystaliśmy paski z papieru jako punkty. Każde dziecko otrzymało jeden pasek i miało umieścić go przy najlepszym jego zdaniem rysunku, w ten sposób wyłoniliśmy zwycięzcę - królową warzyw i owoców, którą została Oliwia. Otrzymała ona odznakę KRÓLOWEJ OWOCÓW I WARZYW. Realizując to zadanie z w/w projektu wszystkie dzieci wiedzą, że warzywa i owoce mają tak dużą wartość odżywczą, że nie może ich zabraknąć w codziennej diecie .

                    

 

3. Cukier? Nie, dziękuję!

Podczas kolejnych zajęć dzieci dowiedziały się, iż jedzenie na co dzień słodyczy jest szkodliwe. Podkreślono konsekwencje spożywania cukru, który prowadzi do otyłości, próchnicy zębów, bólu brzucha i głowy, trudności z nauką oraz koncentracją. Dzieci obejrzały bajkę „Kubuś Puchatek” oraz rozmawiały na jej temat. Zastanawiały się jak można było zapobiec sytuacji, w której znalazł się Kubuś. Zjadł on za dużo miodu i utknął w norze Królika. Rozmawialiśmy na temat, dlaczego tak bardzo lubimy słodycze. Padło dużo odpowiedzi: bo są słodkie, smaczne, pyszne, mają super opakowania i dołączone prezenty. Dlaczego jednak nie powinniśmy ich jeść, albo przynajmniej ograniczać ich ilość? Dzieci podawały różne argumenty. Kluczowym pytaniem w tej części zajęć było: „ Co trzeba robić, aby nie być otyłym? I tutaj jednomyślnie padła odpowiedź , że nie należy jeść słodyczy lecz dużo się ruszać. Liczyliśmy ilość kostek cukru , zawartych w różnych słodkościach i napojach. Na koniec zajęć dzieci przedstawiły swoje pomysły na ograniczenie cukru poprzez wprowadzenie do diety takich produktów jak: warzywa, owoce, miód, suszone owoce, orzechy, bakalie. Wspólnie skandowaliśmy hasła:„Od dziś zamiast słodyczy jemy owoce i warzywa! „ Zamiast słodkich napojów pijemy wodę!”.

 

4. Konkurs „Reklama Zdrowych Słodyczy”.

Dzieci na kolejnym z cyklów zmieniających nawyki żywieniowe zrealizowały kolejne – czwarte już zadanie w Projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem”. Tym razem miało ono charakter konkursu . Dzieci wiedzą już jak mogą ograniczyć spożywanie cukru i że najlepiej jest, kiedy jemy cukry naturalne, zawarte w owocach i warzywach. Wiadomości te stały się inspiracją do wykonania kolejnego zadania czyli reklamy w formie plakatu zachęcającego do spożywania produktów, które zawierają naturalny cukier. Dzieci rysowały, malowały, wycinały, naklejały różne elementy i tak powstał plakat z hasłem przewodnim: „Słodko – Zdrowo” . Praca przedstawia chłopca i dziewczynkę a wokół nich mnóstwo owoców i warzyw . Autorzy tej pracy zgodnie stwierdzili , że chcieli zwrócić uwagę na to , że może być słodko i zdrowo dzięki jedzeniu warzyw i owoców a także pestek np. z dyni ,z których wykonano napis hasła przewodniego plakatu. Na koniec uświadomiliśmy sobie fakt, że uzależnienie od jedzenia słodyczy jest problemem naszych czasów i sami musimy wyuczyć w sobie nawyk zdrowego odżywiania się.



 5. Dzielimy się wiedzą: Kolorowy talerz.

Projekt "Zdrowo jem, więcej wiem!" realizowany był podczas zajęć i cieszył się dużym zaangażowaniem dzieci. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat wartości odżywczych warzyw i owoców a także szkodliwości cukru. Przyszedł czas, żeby podzielić się nią z całą społecznością przedszkolną oraz rodzicami dzieci . Zadanie to okazało się trudnym do zrealizowania ze względu na obostrzenia wynikające z panującego reżimu sanitarnego na terenie placówki. Obowiązujące procedury z powodu epidemii SARS-CoV-2 uniemożliwiły w pełni zrealizowanie zadań z: Forum zdrowia dla rodziców i promocji zdobytej wiedzy wśród społeczności przedszkolnej. Na potrzeby realizacji projektu przekazano rodzicom informację na temat „Kolorowy talerz – czyli garść informacji o warzywach i owocach”. Rodzice wspólnie z dziećmi wykonywali zadania w kartach pracy a tym samym utrwalali ze swoimi pociechami wiadomości z zakresu realizowanych zadań w danym dniu. Starszaki przyzwyczajone w naszym przedszkolu do promowania i cieszenia się swoimi osiągnięciami bardzo pragnęły pospieszyć do koleżanek i kolegów z grup młodszych, aby podzielić się zdobytymi informacjami na temat warzyw i owoców a także zdrowych słodyczy. Jednak w obecnej sytuacji stało się to niemożliwe z uwagi na zakaz przemieszczania się dzieci do innych grup. Wszystkie dotychczasowe pomysły, działania w czasie zajęć oraz wiadomości dla społeczności przedszkolnej i rodziców znalazły się na gazetce w holu przedszkola, która była zatytułowana „Zdrowo jem, więcej wiem”. Była ona współredagowana przez dzieci i wychowawcę. Znalazły się tam ciekawe informacje dotyczące zawartości cukru w wybranych produktach, hasła zachęcające do spożywania zdrowych produktów oraz zwycięskie prace plastyczne wykonane w trakcie realizacji projektu. Mam nadzieję, że promocja podjętych działań w przedszkolu przedstawiona w taki sposób ze względu na obecną sytuacje chociaż trochę przyczyni się do zmiany nawyków żywieniowych dzieci i dorosłych. Wierzę również, że przeprowadzone działania przekonały dzieci, że owoce i warzywa mają dużą wartość odżywczą, a ich obecność w codziennej diecie jest niezbędna.