Blue Flower

Z wielką radością informujemy, że zakończona została jesienno – zimowa edycja Projektu:  „Zdrowo jem, więcej wiem". Poniżej prezentujemy relację z przebiegu przeprowadzonych zajęć w grupie VI.

Raport z realizacji ogólnopolskiego projektu edukacji prozdrowotnej: „Zdrowo jem, więcej wiem” – etap JESIEŃ – ZIMA 2020/21r 

Grupa VI przystąpiła do realizacji 11 edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Duda).

Zadanie 1. Poznajemy warzywa i owoce – zajęcie dydaktyczne

W czasie tego zajęcia, przedszkolaki poznały grupy bardzo smacznych owoców i warzyw. Oczywiście wyjściowy poziom wiedzy był bardzo dobry, gdyż tematyka zdrowego żywienia jest w naszym przedszkolu bardzo szeroko eksponowana. Lekcja przeprowadzona została zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. 
Ze względu na Covid – 19 dzieci obejrzały przyniesione warzywa i owoce. Poznawały wartości odżywcze prezentowanych owoców i warzyw. A w czasie obiadu, podwieczorku przedszkolaki mogły degustować prezentowane warzywa i owoce.
Przekonywały się do wielu mniej lubianych owoców i warzyw. Podczas zabawy „Moje warzywko – odgadnę szybko, potrzebna pomoc – jaki to owoc” przedszkolaki czerpały wiele radości… Podczas Burzy mózgów pt. „Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce”, przedszkolaki zgodnie ustaliły, że powinny je jeść, gdyż są zdrowe, smaczne, oczywiście mają dużo witamin i pomagają nam być zdrowym. Ponadto, dzieci rozwiązywały zagadki owocowo – warzywne i świetnie bawiły się podczas zabawy ruchowej „Sałatka jarzynowa” Podsumowując, zajęcia były bardzo owocne, dzieci uświadomiły sobie ogromną wartość warzyw i owoców w codziennej diecie. Dzieci zgodnie powtarzały, że należy jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Więcej warzyw przynajmniej 3 porcje, 2 owoce, ze względu na naturalny cukier fruktozę. Po zajęciach przedszkolaki zabrały do domu Kartę pracy ucznia z cyklu „Poznajemy warzywa i owoce”.

Zadanie 2. Konkurs na najlepszy rysunek „Jem owoce i warzywa”

Wiedzę, którą otrzymały dzieci na lekcji przeniosły na realizację zadania 2. Wspaniałym sposobem utrwalenia zasad zdrowego odżywiania było przystąpienie do Konkursu „ Jem owoce i warzywa”. Prace wykonywane były w czasie zajęć. Dzieci zdecydowały się pracować samodzielnie. Przedszkolaki z zainteresowaniem przystąpiły do konkursu. Z wszystkich prac zrobiono wystawkę, omówiono je a potem dokonano wyboru najlepszej pracy poprzez głosowanie. Wszystkie prace były bardzo ciekawe, dzieci pięknie przedstawiły tematykę konkursu, niezwykle trudno było wyłonić zwycięską pracę, jednak po wielu dyskusjach okazało się, że praca Zosi okazała się zwycięska. Gratulujemy!!!

Zadanie 3. „Cukier – nie, dziękuję” – zajęcie dydaktyczne

Punktem wyjścia w realizacji wyżej wymienionego zadania było sprawdzenie, co dzieci wiedzą o cukrze. Okazało się, że nie bardzo kojarzą cukier ze słodyczami, które bardzo lubią i dobrze im się kojarzą. W związku z tym historia Kubusia Puchatka bardzo ich rozbawiła i dała do myślenia. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że słodycze w tym miód powinniśmy jeść z umiarem.
Celem tego zadania było uświadomienie dzieciom , że jedzenie słodyczy prowadzi do otyłości oraz wywołuje wiele poważnych chorób. Przedszkolaki dowiedziały się, jak ważne jest ograniczenie cukru i słodyczy w diecie a także postanowiły, że warto zmienić nawyki żywieniowe. Na początku dzieci wysłuchały fragment książki pt „Kubuś Puchatek”. Przedszkolaki uwielbiają słuchać opowieści o Kubusiu Puchatku… Krótko mówiąc, Kubuś był w odwiedzinach u Królika, został poczęstowany miodem i zjadł go tyle, że trudno było mu opuścić dom przyjaciela… Po wysłuchaniu opowiadania przedszkolaki doszły do wniosku, że Puchatek był łakomczuchem, a osoby, które za dużo jedzą, a szczególnie słodyczy – mogą być otyłe, często boli je brzuch, szybko się męczą, są ospałe, psują im się zęby i bywa, że mają kłopoty w nauce. Bo słodycze mogą być naprawdę niebezpieczne. Wspaniałą zabawę miały dzieci podczas pantomimy, którą przedstawiało czterech ochotników. Hasło – Lubimy słodycze, ale nie powinniśmy ich jeść, abyśmy nie byli otyli – zostało odgadnięte! Żeby było zdrowo – bawiliśmy się podczas zabawy ruchowej do piosenki „Ruch i podskok”. Następnie rozmawialiśmy nt. produktów o różnej kaloryczności. Dzieci poznały pojęcie „Kaloryczności”… warzywa mają niską kaloryczność, dlatego powinniśmy ich jeść dużo, a także dowiedziały się, ile cukru znajduje się np. w czekoladzie, napoju Cola. Podsumowując zajęcia, przedszkolaki poznały produkty, którymi można zastąpić słodycze, a więc owoce, warzywa, orzechy, ziarna słonecznika, dyni, bakalie. Oczywiście pamiętamy o ważnych słowach…że Od dziś zamiast słodyczy jem owoce i warzywa” oraz „Zamiast słodkich napojów pijemy wodę!”. Na zadanie domowe dzieci otrzymały Kartę pracy „Cukier? Nie, dziękuję!”


Zadanie 4. Konkurs „Reklama zdrowych słodyczy”

Wiedzę, którą dzieci otrzymały na zajęciach, przeniosły na realizację tego zadania konkursowego. Przedszkolaki znają już zasady zdrowego odżywiania, wpływu aktywności ruchowej na ich zdrowie
a także konieczności unikania słodyczy i to wszystko „przelały na papier”. Prace plastyczne były przebogate w treść, kolorowe, wykonane bardzo estetycznie i przemyślane. Zostały oczywiście wyeksponowane na tablicy prac plastycznych, ciesząc wszystkich odwiedzających nasza salę. Najlepsza reklama została wybrana przez uczniów drogą głosowania… Nikoli serdecznie gratulujemy!!! Wszystkie prace zostały wyeksponowane na tablicy w holu przedszkola, społeczność przedszkolna: dzieci i pracownicy mogli  je podziwiać, oglądać i czerpać z nich wiedzę.

Zadanie 5. Dzielimy się wiedzą, Kolorowy talerz.

Rodzice aktywnie uczestniczyli w realizacji projektu. Zostali zapoznani z ideą projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”. Ze względu na Covid-19, nie  zaproszono rodziców na zebranie do przedszkola, ale za pomocą komunikatora na platformie iprzedszkole a także przy pomocy strony internetowej naszego przedszkola zamieszczone zostały sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań oraz galeria zdjęć, a poprzez materiał drukowany, zostali zapoznani z celami Projektu. Zgodnie z wytycznymi zostały wydrukowane i przekazane materiały edukacyjne – „Kolorowy talerz.” W rozmowach indywidualnych z niektórymi rodzicami lub kontaktach telefonicznych, rodzice wskazali na potrzebę wprowadzania zmian w kształtowaniu prawidłowych nawyków zdrowotnych swoich pociech. Zdają sobie sprawę z tego, że tylko ich zaangażowanie i aktywna postawa przyczynią się do realizacji tego celu. Rodzice zapoznali się z dokonaniami swoich dzieci w trakcie realizacji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, mieli możliwość wspólnie z dzieckiem porozmawiać na temat przeprowadzanych zajęć, utrwalić wiadomości podczas uzupełnianych przez dzieci w domu Kart Pracy Ucznia realizowanymi w trakcie projektu. Podczas realizacji Projektu przedszkolaki zdobywały nową wiedzę. Realizacja poszczególnych zadań miała na celu promowanie zdrowego stylu życia poprzez zmianę złych nawyków. Przygotowano ulotki dla rodziców oraz gazetkę.