Blue Flower

Aktualności

 

 Piękno na to jest, by zachwycało – do pracy
Praca, by się zmartwychwstało /  Cyprian Kamil Norwid 

W tym roku szkolnym w naszym przedszkolu w grupie VI jest realizowany program własny „Przedszkolak poznaje tradycję i obyczaje”. Celem programu jest między innymi zapoznanie z dziećmi z tradycjami i obyczajami naszego regionu, poznanie najbardziej popularnych zawodów w naszej okolicy. W związku z tym zostało zorganizowane w naszym przedszkolu spotkanie z panem Stanisławem zajmującym się kowalstwem artystycznym. Pan Stanisław zapoznał dzieci z zawodem kowala, z narzędziami pracy, jednocześnie podkreślił, że jest to już ginący zawód, wymagający wiele siły i poświęcenia. Kowalstwo jednak może mieć też wymiar artystyczny i tym właśnie zajmuje się pan Stanisław, który swój dorobek przedstawił dzieciom. Pomimo pracy zawodowej, pan Stanisław jest bardzo aktywnym twórca, pomnaża swój dorobek artystyczny, często wystawia i eksponuje swoje prace. Inwencję twórczą czerpie z przyrody, inspiruje się pięknem, wyczarowuje z metalu kształty jakie chce, przede wszystkim świat zwierząt. Przedszkolaki mogły podziwiać przywiezione przez artystę swoje prace: ślimak, jaszczurka, koń, smok, rama z jaskółkami, żaba. Artysta swój talent potrafi  wyrazić także w sztuce sakralnej – drzwi wejściowe w Kościele Miłosierdzia Bożego w Sędziszowie małopolskim. Dzieci po raz pierwszy miały kontakt z kowalem artystycznym, były wyraźnie zainteresowane, dotykały eksponatów, słuchały z wielkim zaciekawieniem. Jesteśmy wdzięczni, że pan Stanisław przyjął zaproszenie, a być może w niejednym sercu odezwie skryta głęboko pasja i będzie rozwijana i pielęgnowana.


 

W dniu 12 kwietnia 2019r. nasze przedszkole odwiedzili aktorzy z teatru „ BAZYL ART” z Przemyśla. Przedstawili spektakl pt : „Wiosenne przygody”. Wszystko w przedstawionej historii kręciło się jednak wokół słowa porządek. Aktorzy uświadomili dzieciom, ze od tego porządku , który ma panować w ich pokojach, czy miejscu zabaw po zakończonej zabawie. Kto nauczy się dbać o porządek wokół siebie – ten w każdym miejscu i zawsze, będzie przyjacielem przyrody, gdyż dbanie o środowisko naturalne to nic innego jak dbanie o porządek.


 

   Znalezione obrazy dla zapytania dzień czekolady   
 „Czekolada, czekolada mleczna, gorzka, biała
                    każda jest wspaniała”

 12 kwietnia to bardzo słodki dzień w grupie IV I V. W tym dniu u dzieci  z grupy IV i V dominował ubiór w kolorach czekolady-brąz i biel. Zabawy, zajęcia, pogadanki, konkursy miały na celu popularyzację i upowszechnienie historii czekolady oraz jej wartości zdrowotnych, a przede wszystkim kształtowanie pożądanych postaw dotyczących wiedzy o zdrowym stylu życia, pokazaniu konieczności zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy opowiadaniem o „ Czekoladowej złości Krzysia” – autor Renata Stachowicz. Czekolada to jeden z najbardziej popularnych smakołyków na całym świecie. Jej podstawowe składniki to miazga kakaowa i masło kakaowe. Czekolada zawiera witaminy: A, E, wiele witamin z grupy B oraz kwas foliowy, żelazo, magnez, cynk, i potas. Surowcem do wyrobu ulubionego przysmaku dla dzieci i dorosłych jest ziarno kakaowe otrzymywane z osiągającego10m wysokości drzewa kakaowca. Uprawia się je na wybrzeżu Kości Słoniowej, w Brazylii, Ekwadorze, Indonezji i Malezji. Po zebraniu nasion kakaowca suszy się je, oczyszcza, pali, odtłuszcza i drobniutko mieli. Potem dodaje się tłuszcz kakaowy, cukier puder, mleko w proszku, orzechy i kawę. Cały ten proces powstania czekolady przedszkolakom łatwiej było zrozumieć i prześledzić na podstawie kolejnych obrazków. Ciekawostką jest fakt, iż dopiero w 1528 r Ferdynand Cortez przywiózł na dwór hiszpański ziarna kakaowca, które nie zrobiły pozytywnego wrażenia a wręcz przeciwnie, smak ziarenek uważano wówczas za gorzki. Mimo to z czasem zaczęto ten smakołyk nazywać „brązowym złotem”, którym każdy mógł się rozkoszować. Na co dzień w sklepach mamy ogromny wybór czekolad i wyrobów czekoladowych. Chcąc dokonać dobrego wyboru powinniśmy znać ich zawartość. Największe właściwości zdrowotne maja te, które zawierają najwięcej miazgi kakaowej. Główne rodzaje czekolad to: czekolada gorzka  zawiera od 70 do 95% miazgi kakaowej, masło kakaowe, niewiele cukru i dodatków smakowych; czekolada deserowa zawiera od 30 do 70 % miazgi kakaowej, reszta to tłuszcz, cukier i dodatki, także nadzienie; czekolada mleczna zawiera do 50% miazgi kakaowej, pozostałe 50% to cukier i tłuszcz; czekolada biała zdaniem dietetyków nie powinna być nazywana czekoladą, gdyż nie zawiera miazgi kakaowej, jedynie tłuszcz kakaowy tłuszcze roślinne, aromaty i inne składniki; wyroby czekoladopodobne zawierają mniej niż 7% miazgi kakaowej.

Poznając różne rodzaje czekolad okazuje się ,że ta najwłaściwsza to czekolada gorzka i chociaż najmniej słodka i smaczna to najzdrowsza. Przedszkolaki degustując różne rodzaje czekolad podczas konkursów dowiedziały się, że można ją zrobić nie tylko w fabryce ale u siebie w domu używając takich składników jak: masło, mleko, mleko w proszku, troszkę cukru, kakao i dodać jeszcze jeden zdrowy składnik którym są orzechy. W super dobrych humorach, bo czekolada poprawia nastrój zakończyliśmy czekoladowy dzień poczęstunkiem owoców w czekoladzie i oczywiście z …czekoladą. Szkoda, że tak mocno czekoladowy dzień może zdarzyć się tylko raz w roku. Niestety, musimy pamiętać, że czekoladę należy jeść z umiarem.

Dzień Czekolady był pyszny, słodki i niezapomniany!

         


 

    

Składamy serdeczne podziękowania Wszystkim, którzy wzięli udział w organizowanym przez nasze przedszkole konkursie plastycznym. Komisja konkursowa  spośród dostarczonych prac przyznała 3 miejsca .

Lista laureatów:
   I miejsce
– Marcin Czapka
  II miejsce – Nikodem Stachura
III miejsce – Bartosz Dziedzic

Laureatom i Rodzicom gratulujemy !!!

Dyplomy i nagrody przekażemy wkrótce. Pozostali uczestnicy konkursu otrzymają nagrody pocieszenia.


 

W dniu 09 kwietnia nasze przedszkolaki z gr. III,IV,V i VI  odwiedziły Muzeum Lizaka w Jaśle. Zwiedzanie muzeum zaczęli od sklepiku ze słodkościami gdzie dzieci mogły zobaczyć różne rodzaje lizaków, różniących się kształtem, wielkością i kolorem.. Na piętrze budynku dzieci mogły skosztować różnych rodzajów cukru, a także powąchać aromatów, które są wykorzystywane do produkcji cukierków.Pani przewodnik w ciekawy sposób opowiedziała o początkach powstawania lizaków oraz jak wyglądała ich produkcja na przestrzeni lat. Dzieci zobaczyły również eksponaty maszyn stosowanych w karmelarstwie, jednak największą atrakcją dla nich była możliwość własnoręcznego uformowania lizaka. To była ciekawa i słodka wycieczka. Dzieci zdobyły nowe wiadomości i doświadczenia. Z własnoręcznie zrobionym lizakiem i uśmiechem na twarzy wróciły do przedszkola.


 

Nasze przedszkole po raz kolejny wzięło udział w projekcie Saferinternet.pl, w ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet, którego celem jest zwiększanie społecznej świadomości na temat zagrożeń, jakie niosą ze sobą najnowsze techniki komunikacji. Wśród podejmowanych działań priorytetem jest edukacja, zarówno dzieci, jak i rodziców, a także podnoszenie kompetencji profesjonalistów w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu. 

W roku 2019 DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU obchodzono 5 lutego pod hasłemDziałajmy razem!”. Temat ważny, bo dotyczy również przedszkolaków, które coraz częściej sięgają po telefony, tablety, laptopy...
W ramach DBI, w przedszkolu odbył się cykl zajęć edukacyjnych, których głównym celem było zapoznanie dzieci z komputerem i Internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Przedszkolaki poprzez zadania i wspólne zabawy dowiedziały się co to jest Internet i sieć internetowa, do czego służy i jakich zasad trzeba przestrzegać, aby z niej bezpiecznie korzystać. Dzieci próbowały  wyjaśnić własnymi słowami: co to jest Internet?, odszukiwać go w sprzętach, słuchały piosenki „Fajnie w Internecie”. Stworzyły także własną sieć internetową oraz poznały budowę klawiatury komputerowej.
W trakcie zajęć dzieci oglądały i słuchały bajek, które uświadomiły maluchom, że Internet jest nie tylko skarbnicą gier i zabaw, ale również potencjalnym źródłem zagrożeń. Zajęcia edukacyjne zostały przeprowadzone na podstawie filmu animowanego lub bajki wg scenariusza (strona „Necio.pl – zabawa w Internet”) „Mój przyjaciel Necio”,  bajek profilaktycznych z serii „Owce w sieci”, - w Polsce projekt „Owce w Sieci” został opracowany i jest realizowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Fundacja Dzieci Niczyje oraz NASK. 
W czasie zajęć młodsze dzieci z pomocą nauczycieli przygotowały prace plastyczne nt. „Laptop”, natomiast starszaki wykonały przyjaznego Robocika Necia. Wszystkie prace zostały zaprezentowane na wystawie w holu przedszkola.

Za udział w projekcie nasze przedszkole otrzymało zaświadczenie potwierdzające wzięcie udziału w akcji.

We współczesnym świecie  nie wyobrażamy sobie funkcjonowania bez telewizji, komputera, Internetu. Ulubioną i często jedyną formą sposobu spędzania wolnego czasu przez dzieci, młodzież, a nawet osoby dorosłe stały się gry komputerowe.  Zjawisko gier komputerowych budzi obecnie spore i sprzeczne emocje. Z jednej strony gry komputerowe są odbierane jako nowoczesna i bardzo atrakcyjna zabawa,  z drugiej strony często przerażają ogromnym ładunkiem przemocy, okrucieństwa, budząc uzasadniony niepokój rodziców, wychowawców czy psychologów. 

Zachęcamy wszystkich rodziców do podejmowania rozmów z dziećmi, zarówno z przedszkolakami jak i tymi starszymi, na temat szanowania swojego czasu oraz przestrzegania ich przed zagrożeniami płynącymi z korzystania z sieci i gier komputerowych, z tabletów, laptopów, komórek  itp.

Zachęcamy wszystkich rodziców do zapoznania się z:
-  Poradnikiem nie tylko dla rodziców Dzieci w świecie gier komputerowych
- krótkim filmikiem  instruktażowym „Jak uchronić dziecko przed zagrożeniami w sieci”
- artykułem  Kiedy komputer (nie) szkodzi dziecku
- artykułem Jak komórka, telewizor i komputer wpływają na dziecko?

W trosce o dobro naszych dzieci apelujemy: 
RODZICU UWAŻAJ, ILE TWOJE DZIECKO SPĘDZA CZASU i CO TWOJE DZIECKO ROBI PRZY KOMPUTERZE !!!  


 

W dniu 5 kwietnia w naszym przedszkolu było marchewkowo. Świeto marchewki obchodziliśmy w ramach Programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Tego dnia wszyscy mieli na sobie coś pomarańczowego. W każdej grupie prowadzono zajęcia gdzie główną bohaterką była marchewka. Przez cały dzień dzieci wzbogacały swoją wiedzę o marchewce oglądały różne odmiany marchewki, dowiedziały się skąd pochodzi, jakie posiada wartości odżywcze. Tworzono rymowanki, śpiewano piosenki o marchewce. Tego dnia prowadzono zajęcia plastyczne, rysowano marchewki, wyklejano plasteliną, robiono kukiełki  z marchewek.

  

                               

Przeprowadzono zajęcia kulinarne z kucharką, degustację surówki z marchewki. Nie zabrakło w tym dniu pysznych dań z marchwi  zupa krem z marchewki, surówka. Ten dzień był naprawdę  pomarańczowy i zdrowy.        

                                                                         

W naszym przedszkolu realizowano  szereg ciekawych zajęć z zakresu zasad ekologii, recyklingu, ochrony otaczającego nas środowiska i darów natury, szacunku dla roślin i zwierząt oraz zdrowego odżywiania i aktywnego spędzania czasu. Wszystko w ramach Programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Kształtując wrażliwość dzieci na otaczający je świat oraz szacunku do świata zwierząt i roślin, dajemy podstawy do świadomego budowania swojej przyszłości. Dzieci otrzymały „Kartę Sprawności „Kubusiowego Przyjaciela Natury”, która zawierały zadania do uzupełniania w domu. Za zrealizowane zadania dzieci otrzymały pieczątki z wizerunkiem misia Kubusia. Nasze przedszkole nabyło prawo do posługiwania się Certyfikatem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.

                                       


 

5 kwietnia w ramach realizacji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” obchodziliśmy „Dzień Marchewki”. Już od rana było widać, że nie jest to zwyczajny dzień. Tego dnia przedszkolaki i panie przyszły do przedszkola ubrane na pomarańczowo. Chcąc wdrażać już od najmłodszych lat nasze pociechy do jedzenia zdrowych i bogatych w  witaminy warzyw i owoców przedszkole postanowiło zorganizować właśnie taki dzień, który będzie uczył prozdrowotnych nawyków. Tego dnia po śniadaniu grupę V odwiedziła szefowa kuchni pani Irenka, która wspólnie z dziećmi przygotowała surówkę. Dzieci podczas zajęć kulinarnych poznały właściwości odżywcze warzyw i owoców oraz uczyły się jak higienicznie wykonać potrawę oraz bezpiecznie posługiwać się obieraczką i nożem . Pani Irenka przypomniała przedszkolakom o zasadach bezpiecznego  posługiwania się sprzętem kuchennym. Zwróciła także szczególną uwagę na higienę podczas przygotowania i spożywania posiłków. Po umyciu rączek każdy chciał mieć swój udział w przygotowaniu surówki. Umyte i ostrugane jabłka i marchewki (pomogły panie) pani kucharka starła przy pomocy robota kuchennego. Dzieci bacznie obserwowały proces powstawania surówki. Następnie pani Irenka wspólnie z dziećmi połączyła składniki  i doprawiła  do smaku. Najwięcej radości dzieciom sprawiła degustacja przepysznej surówki. Surówka wszystkim bardzo smakowała - dzieci prosiły o dokładkę. Po takiej dawce witamin na pewno wszystkie przedszkolaki będą zdrowe, piękne i uśmiechnięte. To był pyszny dzień w naszej grupie. Serdecznie dziękujemy Pani Irence za ciekawą i pyszną wizytę!!!!


 

 

      W związku ze zbliżającym się finałem programu ZBIERAJ BATERIE I TELEFONY
                                              tj. od kwietnia do 10 maja
                  któremu towarzyszy wzmożona rywalizacja placówek w dążeniu 
do zebrania jak największej wagowo ilości zużytych baterii, akumulatorów i telefonów komórkowych

Zachęcamy wszystkich rodziców i przyjaciół przedszkola o włączenie się w zbiórkę 
         i
 dostarczenie baterii, akumulatorów i TELEFONÓW  do końca kwietnia
                                    żeby zdążyć je zważyć, zapakować i wysłać.

Przypominamy, że dzięki WAM w zeszłym roku przedszkole otrzymało bon pieniężny, za który zakupiono zabawki dla dzieci.

Pojemniki na telefony komórkowe oraz na baterie znajdują się w holu przedszkola.


 


4 kwietnia  w naszym przedszkolu odbyła się kolejna audycja szkoły muzycznej "Music Team", podczas której dzieci miały możliwość obcowania z muzyką „ na żywo”. Poznały budowę i brzmienie instrumentów smyczkowych: wiolonczeli, skrzypiec, altówki i kontrabasu. Usłyszały ciekawą historię powstania kontrabasu oraz jego budowę.  Dzieci chętnie próbowały grać na tym instrumencie, odczuwając przy tym  wiele radości.  Przedszkolaki poznały także sylwetki znakomitych włoskich wirtuozów kontrabasu, tj.: Domenico Dragonetti ( ur.1763)  oraz Giovanniego Bottesini’ego (ur. 1821) oraz kompozytorów:  E. Tubina’a. T. Z. Kassern i P. Hindemith’a.  Kolejnym poznanym instrumentem strunowym była gitara – dzieci mogły zobaczyć drewniane elementy, które stworzył lutnik, a z których w przyszłości powstanie gitara.   Najbardziej podobała im się gitara basowa, której dźwięki mogły usłyszeć na żywo, oraz samodzielne granie na tym instrumencie.  Przedszkolaki doświadczyły nowych, ciekawych wrażeń muzycznych. Dziękujemy prowadzącym audycję za współpracę w kształtowaniu wrażliwości muzycznej naszych przedszkolaków.